نحوه ی تنظیم نرم افزار اوج بصورت دلخواه

نرم افزار اوج شامل یک بخش تنظیمات بسیار کامل و مجهز میباشد که به شما کمک میکند تا در سریع ترین زمان ممکن به بهترین شکل این نرم افزار را مطابق میل خود تنظیم کنید. قسمت تنظیمات به زبانه های جداگانه ای دسته بندی شده و به این ترتیب از پراکندگی گزینه ها جلو گیری شده است

برای مشاهده ی برگه ی تنظیمات میتوانید برروی دکمه ی برگه ی تنظیمات که زیر مجموعه ی دکمه ی تنظیمات است ، کلیک کنید. اما با کلیک کردن بر روی خود دکمه ی تنظیمات به روبان تنظیمات هدایت میشوید که شامل برخی از گزینه های پرکاربرد برگه ی تنظیمات است

در تصویر زیر ، روبان تنظیمات را مشاهده میکنید:

در ادامه به بررسی بخش های مختلف برگه ی تنظیمات اوج میپردازیم

عمومی

نخستین زبانه ی تنظیمات اوج مربوط به تنظیمات عمومی نرم افزار میباشد. این تنظیمات دارای یک کلیت برای تمام نرم افزار هستند و به بخش خاصی مربوط نمیشوند. در تصویر زیر این قسمت را مشاهده میکنید:

بوسیله ی گزینه ی همگام سازی خودکار جداول دیتابیس شما میتوانید برنامه را طوری تنظیم کنید که در یک بازه ی زمانی خاص ، جداول مجدداً همگام سازی شوند. این کار باعث کاهش نسبی سرعت نرم افزار خواهد شد اما برای کاربرانی که از نرم افزار بطور شبکه ای استفاده میکنند، توصیه میشود

گزینه ی دوم با عنوان سوال کردن هنگام حذف داده ها موجب میشود تا هنگامی که قصد حذف کردن داده ای از جداول را دارید به شما یک کادر سوال نمایش دهد تا از حذف اشتباه داده ها جلوگیری شود. فعال بودن این گزینه به کاربران تازه کار توصیه میشود

آخرین گزینه با عنوان نمایش پیغام کسری موجودی سبب میشود تا هنگام منفی شدن موجودی یک کالا هنگام انجام عملیات ورودی یا خروجی، یک پیغام به شما نمایش داده شود تا از این اتفاق مطلع شوید. فعال بودن این گزینه توصیه میشود

کلمه عبور

دومین زبانه ی تنظیمات اوج مربوط به تنظیم کلمه عبور است. در این قسمت شما میتوانید کلمه عبور دلخواه خود را برروی نرم افزار قرار دهید تا برنامه از دسترسی افراد دیگر مصون بماند. در تصویر زیر این قسمت را مشاهده میکنید:

برای گذاشتن کلمه عبور بر روی برنامه تیک گزینه ی از کلمه عبور برای محافظت از نرم افزار استفاده میکنم را فعال کنید. سپس اگر برنامه از قبل دارای کلمه عبور نباشد دو فیلد کلمه عبور جدید و تکرار فعال میشوند و شما باید کلمه عبور مد نظر خود را در این دو فیلد وارد کنید

لطفاً دقت داشته باشید که کلمه ی عبور باید بیش از 6 کاراکتر باشد

اما اگر نرم افزار از قبل دارای کلمه عبور باشد شما باید علاوه بر دو فیلد آخر، اولین فیلد یعنی کلمه عبور قبلی را نیز پر کنید

کلمه ی عبور ، هنگام اجرای نرم افزار از شما درخواست میشود

برای غیر فعال کردن کلمه عبور کافی است تا تیک گزینه ی از کلمه عبور برای محافظت از نرم افزار استفاده میکنم را بردارید تا دیگر از شما درخواست کلمه عبور نشود. توصیه میکنیم اگر افرادی به غیر از شما به نرم افزار دسترسی دارند ، برروی نرم افزار کلمه عبور قرار دهید

رابط کاربری

سومین زبانه ی تنظیمات اوج مربوط به رابط کاربری این نرم افزار میباشد. سعی ما در طراحی نرم افزار این بوده است که بدون وجود هیچگونه پیچیدگی در ظاهر نرم افزار، کاربر بتواند به سرعت با نرم افزار ارتباط برقرار کند. اما با در نظر گرفتن این موضوع که سلایق برخی از کاربران ممکن است که متفاوت باشد نیاز است که بخشی برای ظواهر گرافیکی نرم افزار نیز در نظر گرفته شود

در تصویر زیر تنظیمات رابط کاربری در نرم افزار اوج را مشاهده میکنید:

برخی از کادر های گفت و گوی نرم افزار میتوانند با جلوه ی انیمیشنی محو شدگی باز شوند. همچنین مدت زمان این جلوه نیز قابل تنظیم است. برای فعال کردن این جلوه کافی است که تیک گزینه ی استفاده از جلوه محو شدگی هنگام باز شدن پنجره ها را فعال کنید و از طریق دکمه ی لغزنده ای که در زیر آن قرار دارد مدت زمان انیمیشن را تعیین کنید. این انیمیشن توسط ویندوز ایجاد میشود و وابستگی مستقیمی با کلاک CPU سیستم شما دارد

توصیه میشود مدت زمان جلوه را بین 400 تا 500 میلی ثانیه انتخاب کنید

لطفاً توجه داشته باشید که فقط کادر های گفت و گوی نرم افزار مانند فعالیت های مشتری و کاردکس کالا و ... از این جلوه استفاده میکنند و رابط های مرحله به مرحله و یا برگه ها از این جلوه استفاده نمیکنند

همچنین در این بخش گزینه ی دیگری با عنوان استفاده از جلوه Aero در ویندوز Vista و بالاتر قرار دارد که به شما اجازه میدهد که تعیین کنید که قسمت فوقانی پنجره ها به صورت شیشه باشد و یا خیر. این قابلیت تنها در ویندوز های ویستا و بالاتر فعال میباشد، لذا فعال بودن یا نبودن آن در ویندوز XP تاثیری ندارد. چرا که ویندوز XP از قابلیت شیشه ای پشتیبانی نمیکند

در تصویر زیر کادر ایجاد شخص یا شرکت جدید را مشاهده میکنید که دارای جلوه ی Aero میباشد

و در تصویر زیر مشاهده میکنید که همین کادر بدون استفاده از جلوه Aero باز شده است

بعد از این گزینه، دکمه ای قرار دارد با عنوان ویرایش نوار دسترسی سریع که به شما قابلیت این را میدهد تا نوار دسترسی سریع بالای نرم افزار را بطور دلخواه تنظیم کنید. در تصویر زیر نوار دسترسی سریع را مشاهده میکنید:

برای ویرایش این قسمت باید بر روی دکمه ویرایش نوار دسترسی سریع کلیک کنید تا کادری شبیه به تصویر زیر برای شما باز شود:

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید این کادر از چند بخش تشکیل شده است. شیوه ی کار به این صورت است که آیتم های موجود در لیست سمت راست همان آیتم هایی هستند که در نوار دسترسی سریع نمایش داده میشوند و آیتم های موجود در لیست سمت چپ آیتم هایی هستند که در نوار دسترسی سریع قرار ندارند ، اما قابلیت قرار گیری در آنجا را دارند. همچنین شما میتوانید از طریق لیست کشویی Choose Commands From که در بالای لیست سمت چپی قرار دارد، مشخص کنید که میانبر های کدام قسمت از روبان به شما نمایش داده شود. برای مثال با انتخاب گزینه ی ابزار ورودی کالا | ورودی کالا میتوانید تمام ابزار هایی که در روبان ورودی کالا نمایش داده میشود را مشاهده کنید و به لیست نوار دسترسی سریع اضافه کنید. برای اضافه کردن یک آیتم، ابتدا آن را از لیست سمت چپ انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه ی Add >> کلیک کنید تا به لیست آیتم های نوار دسترسی سریع اضافه شود. همچنین برای حذف کردن یک آیتم از لیست نوار دسترسی سریع، آن را از سمت راست انتخاب کنید و برروی دکمه ی Remove کلیک کنید

همچنین این قابلیت نیز وجود دارد که شما ترتیب آیتم های نوار دسترسی سریع را نیز تغییر بدهید. برای انجام این کار ، آیتم مورد نظر را از لیست سمت راست انتخاب کرده و بر روی دکمه ی فلش رو به بالا و فلش رو به پایین کلیک کنید تا جابجا شود

اگر مایل هستید تا تغییرات به حالت اولیه بازگردد به راحتی میتوانید بر روی دکمه ی Reset کلیک کنید تا نوار دسترسی سریع به حالت اولیه بازگردد

گزینه ی دیگری که در این قسمت موجود است ShowQuick Access Toolbar Below The Ribbon میباشد که با فعال کردن آن میتوانید نوارد دسترسی سریع را به قسمت پایینی روبان منتقل کنید

همچنین در پایین این قسمت یک دکمه با عنوان Customize... در مقابل عبارت Keyboard Shortcuts: قرار دارد که برای تنظیم کلید های میانبر است. اما نرم افزار اوج از این قسمت استفاده نمیکند و میانبر های صفحه کلید از قبل توسط ما تنظیم شده است که برای اطلاع از آنها میتوانید به قسمت میانبر های صفحه کلید مراجعه کنید

پایگاه داده

چهارمین زبانه ی تنظیمات نرم افزار اوج مربوط به پایگاه داده میباشد که در این قسمت شما میتوانید محلی که دیتابیس نرم افزار قرار دارد را برای برنامه مشخص کنید

در تصویر زیر این قسمت را مشاهده میکنید

هنگامی که برنامه را نصب میکنید برنامه بطور پیشفرض دیتابیس خود را در پوشه ی MyDocuments\Pure Soft\Climax و با نام climax.accdb فرض میکند

لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که فایل دیتابیس نرم افزار اوج ، یک فایل خالی نیست و جداول دیتابیس آن از پیش توسط ما طراحی شده اند. لذا نرم افزار اوج فقط میتواند به دیتابیسی متصل شود که مخصوص خودش طراحی شده باشد

برای نمایش فایل دیتابیس در مرورگر فایل ویندوز، کافی است تا بر روی دکمه ی نمایش در پوشه کلیک کنید. برای تغییر دادن مسیر فایل، بر روی دکمه ی تغییر کلیک کنید تا یک کادر گفت و گو باز شود و بوسیله ی آن مسیر فایل جدید را از شما بگیرد. همچنین برای بازگشتن مسیر پشفرض فایل دیتابیس کافی است تا بر روی دکمه ی حذف کلیک کنید تا مسیر حذف شود و با ذخیره کردن تنظیمات ، آدرس پیشفرض جایگزین خواهد شد

لطفاً توجه داشته باشید که اگر هنگام اجرای نرم افزار با خطای Not a Valid Password مواجه شدید، به این دلیل است که نرم افزار نمیتواند به دیتابیس خود متصل شود. لذا برای برطرف کردن این مشکل نرم افزار را به عنوان مدیر اجرا کنید و سپس فایل دیتابیس را در محل دیگری مانند دسکتاپ کپی کنید و از طریق تنظیمات آدرس فایل دیتابیس را به آن فایل تغییر دهید

از طریق این قسمت شما میتوانید از نرم افزار بصورت شبکه ای نیز استفاده کنید. برای فراگیری نحوه ی انجام این کار به قسمت استفاده از نرم افزار به صورت شبکه ای مراجعه کنید

پشتیبان گیری

پنجمین زبانه از تنظیمات اوج مربوط به تنظیمات پشتیبان گیری میباشد. در این قسمت شما میتوانید مشخص کنید که هنگام گرفتن نسخه ی پشتیبان معمولی، چه تغییراتی در دیتابیس فعلی رخ دهد ، محل ذخیره ی نسخه های پشتیبان کجا باشد و آیا هنگام خروج از نرم افزار نیاز به گرفتن نسخه ی پشتیبان هست یا خیر؟ (و اینکه نحوه ی انجام آن چگونه باشد؟)

بنابراین، در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت...

در تصویر زیر قسمت تنظیمات پشتیبان گیری را مشاهده میکنید:

هنگامی که شما با کلیک بر روی دکمه ی از نرم افزار نسخه ی پشتیبان تهیه میکنید، نسخه ی پشتیبان تهیه شده از تنظیمات این قسمت استفاده میکند. اگر شما تیک گزینه ی حذف اطلاعات دیتابیس قدیمی را فعال کرده باشید، هنگامی که نسخه ی پشتیبان تهیه شد اطلاعات دیتابیس فعلی حذف خواهد شد. البته در زیر این گزینه یک لیست کشویی قرار دارد که بوسیله ی آن میتوانید تعیین کنید که هنگام حذف داده های دیتابیس اقلام کالا و اشخاص و شرکت ها باقی بمانند و حذف نشوند. برای این منظور گزینه ی حذف تمام اطلاعات، بجز اقلام کالا و اشخاص و شرکت ها را از این لیست انتخاب کنید

همچنین در قسمت محل ذخیره شما میتوانید تعیین کنید که نسخه های پشتیبانی که تهیه میکنید در کجا ذخیره شوند. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای بازیابی نسخه های پشتیبان نیز از همین مسیر استفاده میشود

محل ذخیره ی پشفرض فایل های پشتیبان در آدرس MyDocuments/Pure Soft/Climax و در پوشه ی backup است

برای نمایش پوشه ی حاوی نسخه های پشتیبان بر روی دکمه ی نمایش در پوشه کلیک کنید. برای تغییر مسیر ذخیره ی نسخه های پشتیبان، بر روی دکمه ی تغییر کلیک کنید و برای حذف مسیر و بازگشت به مسیر پیشفرض بر روی دکمه ی حذف کلیک کنید و سپس تنظیمات را ذخیره کنید

نام نسخه ی پشتیبان بصورت backup-[ثانیه]-[دقیقه]-[ساعت]_[روز]-[ماه]-[سال].accdb میباشد

در این قسمت بخش دیگری وجود دارد با عنوان خروج از نرم افزار که بوسیله ی آن میتوانید تعیین کنید که در هنگام خروج از نرم افزار چه اتفاقی رخ دهد. اگر تیک گزینه ی پشتیبان گیری از دیتابیس هنگام خروج از نرم افزار فعال باشد، هنگام بستن نرم افزار از شما سوال پرسیده میشود که مایل به تهیه ی پشتیبان هستید و یا خیر. اما با انتخاب گزینه ی بدون پرسیدن و بطور خودکار از لیست کشویی پایین این گزینه میتوانید تعیین کنید که از دیتابیس پشتیبان تهیه شود بدون اینکه پیغامی به شما نمایش داده شود. لطفاً به این نکته نیز توجه داشته باشید که این پشتیبانی که هنگام خروج از نرم افزار گرفته میشود هیچ یک از اطلاعات دیتابیس را حذف نمیکند و در واقع میتوان گفت از تنظیمات پشتیبان گیری (بجز آدرس محل ذخیره) استفاده نمیکند

ویژگی های نسخه های مختلف

در بخش تنظیمات برای نسخه های مختلف نرم افزار قسمت های متفاوتی قرار دارد که میتوانید از طریق لینک های زیر به آنها مراجعه کنید: